TPV-13
informatika - Instalace, nastavení, práce s programem
Pro užívání programu potřebujete na počítačích nainstalovaný Excel s podporou maker (soubory s příponou ".xlsm"), MS Office 2008 a pozdější. Nastavení nejrůznějších možností Excelu nepopisujeme, jsou to obecné záležitosti MS Office. Informatik, nebo pracovník, který s Excelem ve firmě pracuje, by měl potřebná nastavení na všech počítačích provést a poskytovat ostatním potřebné informace. Začínat je možné na jediném počítači, a současně je účelné zaškolit operátorku.
Program i demoverzi dodáváme také na flashdisku, se kterým můžete pracovat bez kopírování souborů na počítač. Pro rutinní práci založte na počítačích složku nazvanou například TPV13, a všechny dodané soubory do ní okopírujte:
- APROGRAM........... soubor s programovým kódem a základním MENU
- ANAVOD................. tento soubor s návodem programu
- ANAKUP................. nakupované položky
- APOTREBY............ materiály, výrobky a kooperace, které je nutné zajistit
- ASEZNAM.............. seznam všech v programu provedených zakázek
- AROZPRAC........... seznam rozpracovaných zakázek
- ASKUTMZDY.......... odpracované výrobní hodiny a mzdy, souhrnné zprávy
- ASKUTMAT............. vydané materiály a proplacené kooperace
- AVYKRESY............. firemní seznam výkresů (zvolených "ručně" uživatelem)
- AZAK....................... soubor pro zakládání zakázek, pracuje s ním jen program
- Pvrt.......................... zpracovaná malá zakázka pro poznání programu
V Excelu je nutné povolit veškerá makra (užíváte některý antivirový program):
- 1) Tlačítko Microsoft vlevo nahoře (nebo Soubor v Excelu 2010)
- 2) Možnosti aplikace Excel
- 3) Centrum zabezpečení
- 4) Nastavení centra zabezpečení
- 5) Makra
- 6) Nastavení maker
- 7) Povolit veškerá makra
Když soubory kopírujete z disku CD, pak na název složky nastavte kurzor, pravým tlačítkem myši otevřete nabídku, zvolte Vlastnosti a odstraňte zatržení "Jen pro čtení".
Při práci s programem je nutné vidět otevřené soubory. Klikněte dole na hlavní panel nástrojů, pravým tlačítkem myši otevřete nabídku a zvolte Vlastnosti; Hlavní panel; Tlačítka na hlavním panelu nikdy neseskupovat.
Užívejte nahoře panel nástrojů "Rychlý přístup" a umístěte do něj jen potřebné ikony. Pro změny panelu volte Soubor; Nápověda; Možnosti; Panel nástrojů rychlý přístup. Otevřou se tabulky s ikonami funkcí Excelu. Pro práci s programem jsou potřeba ikony:
- Otevřít (soubor)
- Uložit (soubor)
- Soubor zavřít
- Zavřít všechny soubory
- Zamknout - odemknout soubor
- Zamknout - odemknout list
- Vzhled stránky (úpravy pro konkrétní tiskárnu)
- Nastavit oblast tisku (pro tisk jen označené oblasti buněk)
- Náhled na celé obrazovce
- Náhled a tisk
- Kopírovat formát
- Kopírovat
Pracovníky upozorněte na záležitosti:
Nejdříve otevřete Excel, z nabídky Excelu Soubor volte Otevřít, nastavte
složku (nebo flešku) ve které jsou všechny soubory zakázek a programu umístěny,
označte soubor APROGRAM, a klikněte na Otevřít.
Neužívejte funkci Excelu "Soubor uložit jako".
Tato funkce kopíruje i cestu k souborům, program by nenašel makra.
Nevolte tisky listů, ve kterých jsou tlačítka pro spouštění maker.
Tisky jsou v programu zajištěny v jiných listech bez tlačítek.
Když se tlačítka z listu ztratí, je nutné soubor odstranit
a znovu nakopírovat dodaný, nebo nepoškozený z jiného počítače.
Tlačítko Oprava je téměř ve všech listech. Opravuje porušená záhlaví seznamů,
vzorce, šířku sloupců, ale tlačítka pro spouštění maker ne.
Když obrazovka po tisku začne blikat a program zamrzne:
Označte celý list (kurzor na průsečíku označování sloupců a řádků)
a klikněte na ikonu "Náhled na celé obrazovce".
Kopírování oblastí dat kusovníků, průvodek a kooperací do jiné zakázky zajišťují makra.
V případě potřeby je možné data kopírovat "ručně": Zdrojový i cílový list odemkněte,
oblast dat kopírujte, a v obou listech následně zvolte tlačítko Oprava.